Scroll to top
Back
Destination

Funäsfjällen

  • Uppdrag: Göra det enklare för gäster att planera och hitta på fjället

  • Scope: Wayfinding-strategi, workshops, produktdesign, grafisk design, kartor

  • Datum: juni 25, 2019 - pågående

  • Kund: Destination Funäsfjällen

Scroll

Projektbeskrivning

Hitta rätt i Funäsfjällen

Destination Funäsfjällen (Ramundberget/Bruksvallarna/Funäsdalen/Messlingen/Tännäs/Tänndalen) har ansvaret för runt 180 mil spår och leder för sommar- och vinteraktiviteter. Att hitta rätt i fjällandskapet är framför allt en säkerhetsfråga men också en möjlighet att förenkla och stärka gästupplevelsen. Behovet av att förnya och förbättra skyltningen i området har lett till ett omfattande wayfindingprojekt.

Visit Design Group har fått uppdraget att leverera både wayfinding- och designstrategi som gör det möjligt att strukturera och profilera hänvisningen till alla olika aktiviteter i området.

Hållbara koncept

Vi har utvecklat en wayfinding-strategi som bygger på indexering av alla leder med nummerserier för varje ort och disciplin. Kartor och aktiviteter har delats upp i sommar och vintersäsong.

För att göra konceptet hållbart och lätt att underhålla har vi skapat ett system för att se vilken skylt som är var på alla leder, riktlinjer för hur de ska placeras på fjället och skyltbärare som går att bygga och reparera på plats.

Projektet hade börjat redan för ett år sedan med Destination Funäsfjällens genomförande av en analys av det existerande skyltsystemet. När vi blev delaktiga fanns en plan på att inom 2 månader få upp prototyper på ett nytt skyltsystem och en ny wayfinding-strategi. Vi är stolta över att leverera i tid och dag sitter prototyper uppe för test och hela området beräknas vara klart under 2020.